Výtah z pravidel GP – ZPŮSOB JÍZDY
S Ladysem a Jiřím jsme sepsali výtah z pravidel týkající se samotné jízdy tak, jak paměť slouží ( včetně toho pravidla o modré při shození kostky se stolu při pitstopovém hodu). Posílám je v příloze.
Podívejte se na to prosím a dejte vědět, jestli je něco špatně či chybí.
Pokuste se případné připomínky poslat co nejdřív - bylo by fajn mít už pravidla při příští GP.
Dík. Fidor
Trať :
trať se skládá z polí dělených na šířku na jednotlivé pruhy ( 3 či 4
pruhy na trati, 1 pruh s průjezdností 2 vozů v brzdícím pásu a ve vracečce)
označené 3 barvami či kombinacemi jež určují další hod: z červené se musí házet
3 kostkami, z bílé 2 kostkami a z modré 1 kostkou. Na jeden pruh jednoho pole se
vejde jen 1 vůz. (kromě brzdícího pásu a vracečky). Na trati jsou vyznačeny
úseky zatáček ( na jedno z polí zatáčky musí vůz dojet, nejde ji přejet ). Ze
zatáčky mimo trať vede ještě brzdící úsek ( který prodlužuje úsek, kam musí vůz
dojet) a na něj navazuje vracečka, po níž se vozy vrací na trať. Brzdící úsek i
vracečka jsou pouze modré – vždy 1 kostkou. Sponzor závodu určuje trať kudy se
pojede ( zákaz křížení kromě mostu , start a cíl v jednom bodě a to víc než 12
polí před začátkem prvé zatáčky) a počet kol ( min 2,max 5).
Jízda:
Jezdci házejí kostkami a posunují vozy o hozený počet polí dopředu. Neleží-li
některá kostka celou plochou („komín“), ale teprve když kostka je bez pohybu,
hází se s ní znovu. Totéž, spadne-li kostka při hodu se stolu . To je ovšem
postiženo 1 trestným bodem ( s výjimkou tréninku, kde to nemá žádný význam a
pitstopu – viz dále).
Hází se v pořadí, jak stojí vozy na trati ( či na startu)
od vedoucího ( který je nejdál a na nejrychlejším pruhu daného pole) až po
posledního, který ukončuje celý jeden hod. Pokud jde o zatáčky, je pořadí
určováno takto : nejprve vozy na trati za zatáčkou, pak vozy ve vracečce, pak
vozy v zatáčce, pak vozy v brzdícím úseku a nakonec vozy před zatáčkou.
Jezdec
může ohlásit úmysl vrátit svůj hod, dokud následující jezdec svůj hod
nedokončil ( tj. dokud jsou kostky v pohybu)- pak vrací a následující jezdec
hází až potom ( bez postihu – nepředběhl). Jezdec je povinen házet, když je
jeho vůz na řadě. Pokud to neudělá v rozumné době, vyzve jej jury, aby házel.
Když ani potom nehází, rozhodne jury o vynechání hodu tohoto jezdce a vozu.
Stane-li se toto 3x v jedné GP, může jury jezdce i stáj ze závodu vyloučit.
Na
poli kam dojedou, se vozy řadí podle toho, co umožňuje výsledek hodu ( viz
kartička s přehledem), dle toho, kde je místo a dle svého výběru. Není-li místo
v pruhu dle výsledku hodu, řadí se napřed na nejbližší pomalejší pruh a nakonec
na poslední volný pruh v poli.
Trénink a start:
Před závodem se jede trénink určující účast a pořadí na startu. Hází postupně
vždy 1 vůz z každé stáje ( pořadí stájí od první v listině účastníků při
lichých GP, obráceně při sudých GP). Hází se 3x, začíná se 1 kostkou. Při hodu
1 až 3 další hod opět 1 kostkou, při hodu 4 až 6 další hod 2, při hodu 7 a víc
je hod 3. Řadí se na pole a pruhy dle pravidel jízdy , prvních maximálně 24
vozů startuje a řadí se v daném pořadí na start. Přitom z každé stáje vypadává
max jeden vůz. Každý vůz může trénink za poplatek 1x zopakovat ( až poté co
trénovali už všichni) a platí výsledek opakovaného tréninku. I vůz,který je až
za prvými 24 vozy,může startovat – místo něj ovšem musí vypadnout jiný vůz
stejné stáje, který mezi prvými 24 byl. Zvýhodněný vůz ovšem startuje až z
posledního místa. Dle výsledků tréninku se vozy řadí na start počínaje polem
před startovní čarou a to po dvou vozech na poli. Startuje se vždy hodem 2
kostkami, dále dle výsledku hodu a postavení v daném poli.
Havárie:
buď vyjetím ze zatáčky, nebo srážkou. Pokud vůz dle svého hodu nedojede do
zatáčky, ale až za ni, jede do brzdícího úseku ( obvykle další 3 až 4 pole).
Přejede-li svým hodem i brzdící úsek, havaroval a v závodě končí.
Dojede-li vůz
svým hodem na pole kompletně obsazené ( všechny pruhy), nebo za něj, havaruje
srážkou. Přitom se počítá počet pruhů : např. hod 10 a ucpané pole se 4 pruhy
je sedm polí z místa odkud jede: takže sedm na prvý pruh obsazeného pole, dále
8, 9 a 10 za druhý, třetí a čtvrtý pruh – vůz zezadu se srazil s ucpavačem (
vždy pouze vůz, který poslední volný pruh obsadil) a oba vozy končí. Pokud by
však ve stejné pozici vůz zezadu hodil 11 a více, havaruje sám a pole je dál
ucpané.
Výjimka: ve vracečce ( tedy za brzdicím úsekem) se nehavaruje ( všichni
už jedou pomalu, takže se prostě řadí za ucpané pole), v brzdícím úseku ovšem
ano.
4Speciality:
Hodí-li někdo 3 kostkami 3 stejná čísla, má právo, chce-li, dojet na 4násobek
tohoto čísla- zařadí se do takového pruhu, kam by vjel, kdyby ujel jen ten
hozený 3násobek čísla.
- Trestné body dostává jezdec za hod samých 1 (
kolik jich je, tolik bodů), za předběhnutí ( 1 bod) a za kostku spadlou se
stolu při hodu ( 1 bod) - ovšem mimo trénink a pitstop. Sponzor určuje pro daný
závod počet trestných bodů při jejichž dosažení vůz v závodě končí. ( minimálně
5 bodů).
- Pitstop: Jedenkrát za závod musí jezdec po průjezdu cílem
absolvovat pitstop. Před hodem,jímž projede cílovou čáru,musí jezdec úmysl
pitstopovat ohlásit, pokud ne, pitstopuje jindy,nejpozději při vjezdu do
posledního kola závodu. Jezdec projede přes cílovou čáru a hodí jednou kostkou
( pitstop). Dle výsledku tohoto hodu, který nelze vrátit,se zařadí do
příslušného pruhu daného pole ( viz tabulka pitstop). Hodí-li pitstopem kostku
se stolu, zařadí se na modrou avšak bez trestného bodu.
- Vracení: Sponzor
určí, kolik vracení na celou stáj bude v závodě. ( min 5 pro závod o 2 kolech
pro stáj se 3 vozy v závodě. Za každé kolo navíc je jedno vracení na stáj navíc,
za jezdce, který nestartuje je o jedno vracení méně. Každý jezdec má nejméně 1
vracení. Vítěz minulé GP ( nikoliv jeho stáj) má jedno vracení navíc. Hod
pitstopu vrátit nelze, opakovaný trénink není vracení.
- Předjetí o kolo:
Jestliže vítěz závodu projel cílem a předjel přitom někoho o celé kolo, takový
předjetý vůz dané kolo už pouze dojede a končí v závodě s příslušným počtem
ujetých kol.
- Změny a doplňky pravidel musí odhlasovat nadpoloviční
většina majitelů stájí ( i stáj se dvěma majiteli má jen 1 hlas, majitel více
stájí má jen 1 hlas). Změna či doplněk musí být všem stájím oznámen a písemně
vložen do desek s pravidly, jež jsou přiložena k dráze (předem ). Za oznámení
všem a za vložení doplňku či změny do pravidel odpovídá navrhovatel schváleného
doplňku/změny.